Pompy insulinowe są najcześciej odporne na zachlapanie, czy krótkotrwały kontakt z wodą (przypadkowy upadek do wody). Jednak decydując się na uprawianie sportów wodnych pompę insulinową trzeba zawsze odłączyć.

Jakich wtedy trzymać się zasad, żeby odłaczenie od pompy było bezpieczne dla Twojego organizmu?

Leczenie za pomocą pompy insulinowej nie jest przeciwskazaniam do uprawiania sportów wodnych.

Należy jednak pamietać, że całkowity czas odłączenia od pompy insulinowej nie powinien przekraczać 4 godzin (może z wyjątkiem osób krótko chorujących na cukrzycę w okresie jej remisji- bardzo małego zapotrzebowania na insulinę okres ten może być przedłużony pod warunkiem barku znacznego wzrostu poziomu cukru we krwi).

Te ogólne zalecenia dotyczące zasad czasowego odłączenia insuliny dotyczą nie tylko sportów wodnych ale innych krótkotrwałych 1-2 godziny okresów wysiłku fizycznego.

  • Zawsze przed podjęciem wysiłku zbadaj poziom cukru, mniej przy sobie lub w pobliżu słodki napój lub glukozę w razie wystąpienia niedocukrzenia
  • Gdy stwierdzisz niski poziom cukru we krwi (niedocukrzenie) najpierw wyrównaj poziom glikemii (słodki napój) , następnie spożyj posiłek węglowodanowy (2-3 WW) i odczekaj aż cukier wzrośnie powyżej 120-130 mg/dl – odłącz pompę i podejmij wysiłek (pływanie)
  • Cukier poniżej 120-130 mg/dl, dla osób, które niedawno (do 2 godzin) stosowały bolus insuliny do posiłku nawet 150 mg/dl- spożyj posiłek węglowodanowy (1-3 WW)- odłącz pompę i rozpocznij wysiłek
  • Glikemia 130-200 mg/dl- możesz raczej bezpiecznie odłączyć pompę i podjąć wysiłek. Jednak musisz obserwować zachowania Twojego organizmu. Niektórzy podnoszą sobie glikemię do 150-190 mg/dl, żeby w trakcie dużej aktywności fizycznej uniknąć niedocukrzenia
  • Glikemia 200-250 mg/dl– jeżeli niedawno spożywałeś posiłek (do 2 godzin) i podałeś bolus insuliny to prawdopodobnie możesz bezpiecznie odłączyć pompę i podjąć wysiłek. Gdy od podania ostatniego bolusa minęły już 2 godziny podaj bolus korekcyjny (ostrożnie raczej zbijanie tylko do 150 mg/dl) i podejmij wysiłek
  • Glikemia ponad 250-300mg/dl- zastanów się co może być tego przyczyną (nieprawidłowa dawka insuliny do posiłku, zapchanie zestawu infuzyjnego ?). Jeżeli jest to jednorazowy „wyskok” tak wysokiego cukru podaj podobnie jak poprzednio bolus korekcyjny, możesz korzystać też z opcji czasowej zmiany bazy (200% na 1-2 godz) poczekaj aż cukier spadnie poniżej 200 mg/dl i ewentualnie rozpocznij wysiłek
  • Gdy wysokie wartości glikemii (powyżej 200-250 mg/dl) utrzymują się dłużej przed decyzją o wysiłku fizycznym zbadać mocz na zawartość acetonu. W razie jego obecności uprawianie wysiłku jest przeciwwskazane. Zwiększ dawkę insuliny (bolus korekcyjny, tymczasowe zwiększenia bazy, pij duże ilości wody). W razie trudności z opanowaniem wysokich glikemii i utrzymywaniu się acetonu w moczu- skontaktuj się z lekarzem.

Pamiętaj Twoja cukrzyca nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Istnieją oczywiście sytuacje kiedy w danej chwili nie możesz podejmować wysiłku (wyskoki poziom cukru i aceton w moczu) oraz pewne powikłania cukrzycy jak retinopatia proliferacyjna, zaawansowana neuropatia czy stopa cukrzycowa darmowe seks randki.

Kiedy nie ma takich przeciwwskazań wysiłek fizyczny jest lekarstwem na cukrzycę.

Wysiłek fizyczny i dieta zastąpią wiele lekarstw, ale żadne lekarstwo nie zastąpi wysiłku fizycznego”.